loading...
والیبالیست های پاکدشت
محمد مهدی اژدری بازدید : 177 پنجشنبه 24 مهر 1393 نظرات (0)

 

 

تغذیه در والیبال ( Nutrition in volleyball )

 
 

Description: تغذیه در والیبالویژگی های ورزشوالیبال
پیش زمینه
ورزش و مسابقات والیبال طیسالهای اخیر دچار تغییرات مثبتی شده است که آن را پویاتر، سریعتر و جذاب تر نمودهاست. این بازی حداکثر در پنج ست برگزار می شود که در صورت پنج سته بودن ست پنجم 15امتیازی خواهد بود. 4 ست اول 25 امتیازی می باشند و هر تیمی که در مجموع بتواند 3ست را برنده شود برنده نهایی مسابقه خواهد بود. هر تیم 6 بازیکن در زمین دارد و هرتیم می تواند در هر ست از بازی 6 تعویض داشته باشد. و هر بازیکن یکبار می تواند طیهر ست به بازی بیاید و تعویض شود.
ورزش والیبال نیاز به ترکیبی از واکنشهایانفجاری، جنگندگی، مهارت و تمرکز بالا دارد.
در طول مسابقه تکیه اساسی فرد برکسب انرژی از راه غیر هوازی است در حالیکه استفاده هوازی در فاصله بین ست ها و درمقابله بدن با گرمای بدن اهمیت دارد.
تمرین
در سطح بازیکنان نخبه و برجسته والیبالنیاز است فرد حدود 30 ساعت در هفته تمرین داشته باشد. این برنامه تمرینی شاملبرنامه های افزایش قدرت و مهارت و برنامه های تطابقی بر حسب شرایط مسابقات آیندهاست. برای والیبالیست های نخبه والیبال یک ورزش با لیگهای سالیانه است. در سطحپائین تر اغلب افراد بطور نامنظم و کوتاهتری به والیبال می پردازند و تمرین کمتریدارند و می توانند والیبال را در سالن یا بیرون از سالن برگزار کنند. در این افرادجلسات بین 4-3 بار در هفته تا تمرینهای فصلی متفاوت است.
رقابت
بازیکنان حرفه ای و نخبه والیبال نیازبه برگزاری مرتب مسابقات برای افزایش و حفظ آمادگی دارند. در برخی کشورها مثلاسترالیا و آمریکا در حدود 50 مسابقه بین المللی برای هر بازیکن در طول سال انجاممی گیرد. بسیاری از والیبالیست های داخل سالن بطور هفتگی به انجام مسابقات از قبلهماهنگ شده و منظم می پردازند.
ویژگی هایبدنی
قد بلند بارزترین مزیت برای والیبالیست ها است،بعلاوه داشتن چربی کم بدنی می توند در رسیدن به حداکثر سرعت، جنگندگی و توانایی پرشبالا بسیار کمک کننده باشد. والیبالیست ها نیاز به ساق های قوی دارند تا به آنها درپرش کمک کند، از سویی نیازمند به عضلات بالاتنه قوی نیز هستند تا در آبشار زدن،سرویس زدن و دفاع روی تور موفق باشند.


مباحث تغذیه ای در والیبال
تغذیه در زمانتمرین
ورزشکاران جوان والیبال لازم است که مصرف انرژیبالایی داشته باشند تا از رشد مناسبی برخوردار باشند. این ورزشکاران نیاز به رژیمغذایی پر کربوهیدرات در خلال تمرین های ورزشی و نیز کربوهیدرات اضافی برای رشدعضلانی دارند. این کربوهیدراتها باید از مواد غذایی دارای تراکم بالای کربوهیدراتمثل برنج، غلات، سبزیها و میوه ها و غذاهای شیرین تامین گردد. ورزشکاران حرفه ای همنیاز به یک برنامه غذایی پرکربوهیدرات در پایان هر روز ورزشی دارند. ورزشکارانی کهبه تمرینهای شدید می پردازند نیاز به اتخاذ تدابیر غذایی مناسب برای بازیابی توانمصرف شده در پایان هر جلسه تمرین هستند. بطور ایده آل ورزشکار باید در خلال 30دقیقه بعد از پایان تمرین حدود 100-50 گرم کربوهیدرات مصرف کند. این خوراک مختصرباید همراه با مصرف مایعات کافی برای جبران آب از دست رفته در خلال تمرینباشد.
تغذیه برای افزایش حجمعضله
بازیکنانی که سعی درافزایش حجم عضله و قدرت آنرا دارندلازم است یک رژیم پر انرژی در کنار یک برنامه تمرینی منظم برای تقویت حجم عضلانیداشته باشند. رژیم غذایی مناسب برای افزایش حجم و قدرت عضلانی باید دارای پروتئینزیاد در کنار کربوهیدرات کافی برای تحریک رشد عضله باشد. پروتئین رژیم غذایی صرفساخت بافت عضلانی و کربوهیدرات رژیم غذایی صرف مصرف انرژی و تحریک تولید بافتعضلانی می شود. امکان دارد سایر مواد مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی در رژیمغذایی مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی چنین رژیم غذایی خاص نیاز به مشاورهدارد. می توانید برای رسیدن به چنین هدفی به موارد زیر توجه کنید:
• 
منظم باشید و برنامه داشته باشید، همواره غذاهای قابل حمل وکم حجم و پرانرژی را همراه خود طی ورزش داشته باشید. ازاین غذاها می توان به خشکبار، میوه، آب میوه و شیر اشاره نمود.
• 
به جای افزایشدادن حجم وعده ها غذایی تعداد دفعات غذاخوردن را افزایش دهید.
• 
انرژی که روزانه کسب می کنید بدون آنکه به حجم غذای شمااضافه شود افزایش دهید این امر را می توانید با اضافه کردن مواد قندی مثل عسل، مربایا سوپ و ... انجام دهید.
• 
از استفاده زیاد ازفیبرها بپرهیزید و از غذاهایی مثل برنج و نان سفید بدون سبوس بیشتر استفادهکنید.
• 
از نوشیدنی های پر انرژی حاوی مواد قندیبیشتر استفاده کنید.
• 
از مواد غذایی حاوی پروتئینزیاد در وعده های پیش و پس از تمرینهای مقاومتی و قدرتی بیشتر استفادهکنید.
تغذیه برای تنظیم چربیبدن
در والیبالیست ها داشتن چربی بدنی متوسط تا کم سبببهبود سرعت، جنگندگی و توانایی پرش ورزشکار می شود.
اولین امر در تنظیم یا کاهشچربی بدن فراموش کردن و کنار گذاشتن روش های تجاری که بصورت نادرست اقدام به اینامر می کند می باشد. باید به طور منطقی وعلمی اقدام به کنترل چربی بدن نمود. لازماست برای این امر به موارد زیر توجه کنید.
• 
با یک مشاور تغذیه مشاوره کنید تابدانید چه مقدار و از چه نوع مواد غذایی استفاده کنید.
• 
از اینکه زیاد گرسنهبمانید پرهیز کنید. می توانید از غذاهای سبک در زمان مناسب استفاده کنید تا ازپرخوری متعاقب گرسنگی زیاد پرهیز کنید.
• 
از مایعات مناسب قبل و در حین تغذیهاستفاده کنید.
• 
از غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید اما در حجمکم.
• 
غذاهایی را که می خورید یادداشت کنید تا بدانید چرا غذا می خورید بخاطرلذت خوردن، بخاطر فرار از استرس یا افسردگی یا بخاطردادن پاداش به خود یا ...
• 
به چربی و شکر  توجه داشته باشید چرا که چربی بدن را افزایش میدهند.
وضعیت آهن بدن
آهن یک ماده غذاییمعدنی مهم در کارایی ورزشکاران است. برخی ورزشکاران امکان دارد دچار ذخایر ناکافیآهن باشند. این امر بخصوص در زنان با دریافت کم آهن بارزتر است. سطوح آهن بدن بایدبطور منظم در هنگام تمرینات ورزشی سنگین چک شود. غذاهای غنی از آهن مثل جگر، گوشت وغلات و حبوبات باید بطور روتین در برنامه غذایی ورزشکاران باشد. گیاهان غنی از آهنمثل اسفناج و حبوبات ( لوبیا و باقلا ) باید به همراه غذاهای حیوانی غنی از آهن مثلجگر باید به همراه هم و ترجیحاً همراه با مصرف ویتامین C برای افزایش جذب آهن ازروده ( مثل استفاده از آب میوه ) استفاده شوند. متخصص تغذیه ورزشی می تواند شما رادر رسیدن و راهنمایی به سمت بهترین رژیم غذایی کمک کند.
مایعات در خلال تمرین و مسابقه
انجامورزشهای شدید در محیطهای بسته مثل سالنهای ورزشی می تواند منجر به تعریق شدید درورزشکار گردد. والیبالیست ها فرصت های متعددی برای استفاده از مایعات برای جبران آباز دست رفته بدن دارند. این زمان می تواند در زمان تایم اوت یا در زمان بین ست هاباشد یا در زمان تعویض شدن بازیگر باشد. در خلال تمرین باید برنامه ورزشی بهزمانهای استراحت بها بدهد و به ورزشکار فرصت مصرف مایعات مناسب را بدهد. باید بطریمایعات هر ورزشکار در نزدیکترین مکان به محل تمرین باشد تا هر موقع ورزشکار بخواهدبه آن دسترسی داشته باشد. آب مایع مناسبی است اما شاید نوشیدنی های ورزشی از جهتتامین مواد لازم و ذخایر انرژی بدن ورزشکار و افزایش کارایی عضله و مغز بهتر باشند. والیبال ورزشی است که نیاز به مهارت، تمرکز و قدرت تصمیم گیری سریع دارد. اینفاکتورها در حضور کم آبی بدن و کاهش قند خون دچار اختلال می شوند که نوشیدنی هایمناسب ورزشی می توانند در جلوگیری از این امر و افزایش کارایی ورزشکار تاثیر بسزاییداشته باشند.
تغذیه قبل از تمرینیا مسابقه
تغذیه قبل از مسابقه یا تمرین باید انرژی کافیو مایعات لازم را به بدن ورزشکار برساند. بطور ایده ال یک رژیم غذایی دارایکربوهیدرات زیاد در حدود 3-2 ساعت قبل از مسابقه مناسب است این غذا می تواند یکساندویچ یا سالاد میوه همراه با ماست و یا برنج باشد. هر ورزشکار یا تیم حرفه ایباید در شرایط مختلف و با زمانهای گوناگون تغذیه قبل از مسابقه ورزشکاران خودوکارایی آنها را بسنجند و بهترین زمان را برای تغذیه قبل از ورزش انتخابکنند.
تغذیه بعد ازرقابت
بازیابی توان از دست رفته شامل مصرف مایعات، کربوهیدرات وسایر مواد غذایی مهم در دوره بعد از مسابقه می باشد. در زمان بعد از مسابقه شایدفرد به مصاحبه مطبوعاتی برود یا برای بازگشت به شهر خود سوار بر اتوبوس شوند یا جهتدرمان آسیب ها مورد معاینه و تست قرار گیرد. آنچه مهم است این است که فرد یامسئولان تغذیه تیم مواد غذایی سبک و پرانرژی را آماده داشته باشند تا فرد در زمانیکوتاه قبل از انجام کارهای فوق بتواند مایعات و مواد غذایی سبک را بسرعت مصرف کند. تغذیه تکمیلی می تواند در ساعات بعدی در باشگاه یا منزل انجام شود. تحقیقات نشانداده اند که ورزشکاران باید 1 گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن طی 30-15دقیقه بعد از انجام رقابت و مسابقه مصرف کنند مثلاً یک فرد 75 کیلوگرمی باید 75کیلوگرم کربوهیدرات طی این مدت مصرف کند. این مقدار مصرف کربوهیدرات ذخایر از دسترفته گلیکوژن عضلات را مجدداً احیا می کند و سبب می شود که طی روزهای بعد فرد دچارخستگی و کاهش ذخایر انرژی نشود و عملکرد فرد ورزشکار در حد ایده ال حفظگردد.
 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
والیبالیست های پاکدشت (آموزش های والیبال) این وبلاگ توسط محمد مهدی اژدری ایجاد شده تا شما عزیزان از آن لذت ببرید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 92
  • بازدید کلی : 17,093