loading...
والیبالیست های پاکدشت
محمد مهدی اژدری بازدید : 198 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

تمرین هایی برای تقویت سرویس آبشاری در ادامه آمده است.

پایگاه اطلاع رسانی والیبال ایران

این تمرین شامل دو بخش ،با توپ و بدون توپ است.


۱. بدون توپ:    
در اين تمرين از فراگيران خواسته مى‌شود که در منطقهٔ مجاز سرويس (پشت خط انتهائى زمين) مستقر شوند و موارد فنى سرويس آبشار ر ابتدا در ذهن مرور کرده، سپس به توپ فرضى ضربه بزنند. مطمئناً در اين مرحله از آموزش، مربيان فرصت بيشترى براى اصلاح حرکات فراگيران پيدا مى‌کنند.    



 ۲. با توپ:    
 در اين تمرين مانند سرويس ساده از فراگيران مى‌خواهيم که با رعايت فاصله مناسب از يکديگر در پشت خط انتهائى زمين مستقر شوند. گروه ديگرى از فراگيران در فاصله ۵ مترى در داخل زمين مقابل آنها قرار مى‌گيرند. در اين وضعيت فراگيران براى نفر مقابل خود به‌عنوان هدف مى‌باشند که لازم است، سرويس (آبشارى) درست در جهت آنها ارسال شود. فاصلهٔ فراگيران پس از اطمينان از اجراء صحيح تکنيک زياد مى‌شود و در نهايت هر دو گروه از انتهاى زمين در تکرارهاى متوالى به اجراء سرويس مى‌پردازند. اين تمرين در تصوير زير به‌صورت سرويس ساده نشان داده شده است.    


تعدادى از فراگيران در انتهاى سمت راست زمين و تعداد ديگرى در انتهاى سمت چپ مستقر مى‌شوند. ابتدا از آنها خواسته مى‌شود که به‌طور دلخواه هر يک از سرويس‌هاى (ساده ـ تنيسى) را تمرين کنند. آنگاه براى افزايش دقت در فراگيران، از آنان خواسته مى‌شود که به داخل زمين رفته، به‌عنوان هدف سرويس‌هاى مقابل را دريافت نمايند. پس از اجراء تکرارهاى متوالى بايد محل آنان تغيير کند (تصوير زير)

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

محمد مهدی اژدری بازدید : 255 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

پلیومتریک ها دقیقا چه هستند؟ کجا و کی باید این تمرینات را انجام داد؟ حد آنها چقدر است و از کجا به بعد بیش از حد و افراطی بحساب می آیند؟ اینها مسائل مهمی هستند که باید قبل از طراحی یک برنامه پرشی درست و حسابی آنها را درک کرد. با خواندن این مطلب اطلاعات کاملی درباره ی این تمرینات بدست می آورید و می توانید برنامه صحیح تری برای انجام این تمرینات طرح ریزی کنید.

 


 اين روش تمرين در دهه 1960 توسط دانشمندان اتحاد جماهير شوروي ابداع شد. هدف اين بود که قدرت پرش ورزشکاران روسی بيشتر شود. به تدريج اين تکنيک در بين تمام کشورها رواج پيدا کرد، چون ثابت شد اين روش در اکثر ورزش هايی که نيازمند دويدن سريع و پرش هستند بسيار مؤثر است.

 


 پلیومتریک ها تمریناتی هستند که عضلات را قادر می سازند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به حداکثر توان دست یابند.انجام این تمرینات به شما قدرت فوق العاده ای می دهد و به شما كمك مي كند تا پرش عمودی خود را كه يكی از مهمترين ويژگی ها يک واليباليست است را افزايش دهيد. اين تمرينات مي تواند سرعت و عكس العمل شما را در واليبال بسيار افزايش دهد و حتی پرش شما را تا 40-50 اینچ و حتی تا 60 اینچ (100-150 سانتی متر ) افزايش دهد!


تمرين های پليومتريک در يک مدت كوتاه زمان نيروی زيادی را از سيستم عصبی و عضلانی شما مي گيرد ، همچنين فشار زيادی را به مفاصل شما وارد می كند ، اگر اين تمرينات خارج از برنامه ريزی صحيح و دقيق انجام گيرد ممكن آسيب های سختی را بر روی مفاصل و عضلات شما ايجاد كند. هرچند كه بعد از اين كه اين تمرينات را انجام داديد تاثير فوق العاده آن بر روی بدنتان شما را به وجد مي آورد و خستگی اين تمرينات را فراموش خواهيد كرد.
 نمونه ای از پرش های پلیومتریک پرش های عمودی پشت سر هم و پرش های موسوم به box depth (عمق خرک) می باشند که هر دو آنها برای والیبالیست ها آشنا اند. در هر دوی این تمرینات بدن نسبت به زمین عکس العمل نشان می دهد. در هردو تمرین ورزشکار روی زمین فرود می آید و بلافاصله دوباره بالا می پرد. هنگامی که پاها به زمین می خورند بدن (به ویژه عضلات پا) مجبور می شوند که وزن شخص را جذب کنند. این نیرو که باعث جذب وزن بدن می شود در واقع انرژی است که می توان از آن بهره برد. این انرژی برای مدت یک هزارم ثانیه ذخیره می شود و سپس هنگامی که عضلات شل می شوند تلف می شوند و از بین   می روند. کلید کار، بهره بردن از این انرژی با حاکثر سرعت ممکن برای دوباره بلند شدن از زمین است. و این همان کاری است که تمرینات عمودی پشت سر هم و پرش های box depth بدن را برای آن آماده می کنند. اما در هر حال ، این به تنهایی کافی نیست که صرفا بدانیم تمرینات پلیومتریک می توانند برای پرش مفید باشند،شما باید این را هم بدانید که چرا و چگونه این تمرینات را باید انجام دهید.


 انواع پرش ها


 پرش ها به 3 دسته تقسیم می شوند:


 1. آسان
2. متوسط
3. دشوار


 پرش های آسان شامل پرش های عمودی پشت سر هم، پریدن و رسیدن به نقطه ای خاص، پریدن و گرفتن و پرش قیچی می باشند.
 پرش های متوسط عبارتند از پرش از خرک، پرش از طناب، پرش های بلند، پرش از کنار بر روی خرک
 پرش های دشوار شامل پرش های عمقی، پرش یک پا (عمودی و کناری) و بالا و پایین رفتن مثل توپ!


چرا تمرینات پلیومتریک ؟


 همانطور که در ابتدا خواندید با انجام تمرين هاي پليومتريک شما قدرت فوق العاده ای به دست می آورید و به شما كمک می كند تا پرش عمودی خود را كه يكی از مهمترين ويژگی های يک واليباليست است را افزايش دهید. همچنین يک والیبالیست خوب بايد بتواند در فاصله کوتاهی حالت خود را تغيير دهد؛ گاهي بعد از دفاع باید سریع به عقب برگردد و دوباره برای حمله آماده شود و بعضی وقت‌ها هم پس از اسپک باید سریعا برای دفاع بر روی تور جای گیری کند. این تغییرات در کسری از ثانیه انجام می گیرد و هر چه بازیکنی سریعتر نسبت به این تغییرات عکس العمل نشان دهد موفق تر خواهد بود. هدف تمرينات پليومتريک اين است که همين زمان کوچک را باز هم کوتاه کند. اين روش نه تنها ماهيچه‌ها را تقويت مي‌کند، بلکه سيستم عصبی را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. هر چه اعصابی که کنترل حرکت ماهيچه را بر عهده دارد، سريعتر پيام رسانی کنند، ماهيچه‌ها توانايی تغيير حالت سريعتری پيدا می کنند.


مکان و تجهیزات


انجام دادن تمرینات بر روی یک زمین چوبی یا سیمانی فشار زیادی را به مفاصل وارد می کند و ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر شکستگی ساق پا و دردهای کمر شود. لذا از این نکته اطمینان حاصل کنید که سطح زمین هموار و عاری از رطویت، سوراخ ها یا قسمت های شل و نرمی است که ممکن است باعث لیز خوردن شوند. هنگام استفاده از جعبه ها و خرک ها، مطمئن شوید که به خوبی ساخته شده اند و مقاوم هستند. همچنین باید لباس های مناسب و راحت پوشید. لباس های راحت ورزشی بپوشید که تنگ نباشند و به گونه ای باشند که به شما آزادی حرکت بدهند. کفش ها نیز باید از جنس خوب و مرغوب باشند که کفه های کلفت دارند و می توانند به خوبی از فشار کم کنند و ورزشکار را نگه دارند. نوار بستن به زانو ها نیز ایده خوبی است به خصوص اگر مستعد کشش و پیچش مفاصل هستید.


 شروع تمرینات پلیومتریک


 قبل از شروع کردن، روی یک دوچرخه ثابت پا بزنید یا چند دقیقه آهسته بدوید تا ضربان قلب بالاتر برود. پس از آن نیز 10 تا 15 دقیقه تمرینات کشش عضلات را با آرامش تمام انجام دهید.
 کار را با پرش های آسان شروع کنید و به تدریج به سراغ پرش های متوسط و دشوار (پس از 4 تا 6 هفته) بروید. تا زمانی که در پرش های آسان استاد نشده اید پرش های دیگر را اضافه نکنید. کار را با حجم کم شروع کنید، برای آنکه حجم کار مشخص باشد در هنگام هر پرش ضربه های پا را بشمارید. کار را با 40 تا 50 ضربه پا شروع کنید و به 150 تا 200 ضربه برسید. هر حرکت را 3 ست انجام دهید. در میان ست ها استراحت کمی بکنید، به خاطر داشته باشید که ورزشکار خسته، قدرت انفجاری ناگهانی و لحظه ای ندارد.


تمرینات


پرش های آسان:


پرش، رسیدن و گرفتن (Squat Jumps)

هدف: تقویت قدرت حرکت عمودی

طرز عمل: بر روی سطح ثابتی بایستید، هر دو بازو را بالا بگیرید به صورتی که کف دست ها در جلوی شانه ها رو به بیرون باشد. به حالت چمباتمه یک چهارم خم شوید. سینه را بالا و کمر را تخت نگه دارید. ناگهان به صورت انفجاری به بالا بپرید، خود را به بالا و جلو بکشید انگار که دارید در مقابل تور دفاع می کنید.(توپ را سد می کنید)

حجم کار: ابتدا در مدت زمانی واحد، مقدار کمتری پرش انجام دهید ولی کم کم مقدار تکرارها را زیادتر کنید.

پرش های متوسط:


پرش از جعبه یا خرک در حالت ایستاده (Jump to Box)

نکات کلیدی: بر روی حفظ کنترل بدن تمرکز داشته باشید. آنچه که باید بیش از حد بر روی آن تاکید کنید کشیدن و امتداد دادن بدن و تا حد ممکن بالا بردن بازوها می باشد.
پرش در حال خم شدن بدن (با جمع کردن پاها به داخل شکم) (Tuck Jumps)

 

پرش زیگ زاگ zigzag hops

پرش روی جعبه از کنار (Lateral Jump to Box)

 

 

پرش های دشوار :

پرش عمیق (Depth Jumps)

 

پرش یکپایی (لی لی) (Single Leg Lateral Hops)

محمد مهدی اژدری بازدید : 837 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

آموزش پنجه ( تصحيح فرم انگشتان و دست )
توپ را مطابق شکل جلوي صورت نگه داريد. فرد ايستاده توپ را به سمت يار نشسته رها کرده و او با پنجه توپ را بر مي گرداند. اين تمرين را چند بار تکرار کنيد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال ایران

پاس هوايي ( پنجه زدن)
 پاها به اندازه عرض شانه باز و زانو ها کمي خميده و دستها در مقابل صورت قرار مي گيرد.
 شروع کشش بدن به سمت بالا توسط پاها صورت مي گيرد.
 تمام بدن را تا نوک انگشتان پا به بالا بکشيده.

فرم صحيح نگه داشتن دست. بازو و انگشتان جهت پنجه زدن مطابق شکل ي باشد. ( دستها جلوي صورت در بالاي ابروها ):

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

 

آموزش پنجه ( تصحيح کشش دستها )
فرد ايستاده در بالاي خرک مطبق توپ را به سمت پايين رها کرده و فرد نشسته توپ را با دستها کاملا کشيده و پنجه به طرف او مي فرستد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

 

آموزش لحظه دريافت توپ
آيا مي توانيد ۵ ، ۱۰ و ۲۰ یا ۳۰ مرتبه توپ را به طور متوالي به بالا پنجه بزنيد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

 

پاس هوايي با پرش
1. شروع حرکت با نوسان دستها از عقب به جلو مي باشد.

2. توپ در اوج پرش با انگشتان تماس پيدا مي کند.

3. پس از ارسال توپ دستها را کاملا به دنبال آن بکشيد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تمرين پاس پنجه از پشت ( همراه با قوس بالاتنه به عقب )
1. پاها را به حالت خميده از زانو و فرم صحيح نگهداري بدن را جهت دريافت توپ حفظ نيد.

2. در لحظه دريافت توپ بدن عقب تر از توپ قرار دارد.

3. بالاتنه در لحظه رها شدن توپ به سمت عقب متمايل شده و توپ را به عقب مي فرستد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تمرين محاسبه لحظه دريافت توپ
آيا مي توانيد ۵ ،۱۰ و ۲۰ یا ۳۰مرتبه پشت سر هم توپ را با پنجه به ديوار بزنيد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

بالا بردن قدرت در عضلات درگير در پنجه زدن ( انگشتان - دستها - پاها )
مديسين بال را در حالي به زانو زاويه داده ايم با پنجه به سوي يکديگر پرتاپ مي کنيم:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تمرين جهت بالا بردن دقت
با قدرت توپ را به زمين زده و سپس به سرعت در زير توپ قرار گرفته و با پنجه توپ را به داخل سبد ( حلقه ) بسکتبال بيندازيد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تصحيح پاس دادن از بالاي سر به عقب و بالا بردن قابليت عکس العمل
بازيکن شماره 1: توپ را به طرف ديوار پرتاپ مي کند.
بازيکن شماره 2 : سريع به زير توپ دويده و آن را با پنجه از بالاي سمت عقب مي فرستد و حرکت ادامه مي يايد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تصحيح پنجه زدن از بالاي سر به عقب با يک چرخش سريع
به شکل مثلثي بايستيد

توپي را که دريافت کرده ايد ابتدا به بالا فرستاده و بعد از يک چرخش سريع به دور خود توپ را از بالاي سر به عقب براي همبازي خود پاس دهيد. بازيکنان زبده بدون اينکه دو بار توپ را با پنجه بزنند اين تمرين را انجام دهند:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تمرين براي تصيحح پاس هاي کوتاه و بلند
بازيکن شماره (1)توپ را با قوس زياد به بازيکن شماره (1) پاس مي دهد.
بازيکن شماره (2)توپ را با قوس کم (نيم قوس) به او بر مي گرداند:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

تمرين جهت تصحيح پاس هاي پهلو
در حالي به سمت ديوار يا تور قرار دارد نفرات در کنار يکديگر با فاصله ايستاده و بدون چرخش توپ را به سمت يکديگر پاس مي دهند .
جهت آسان کردن تمرين يک بازيکن توپ را مي گيرد:

پایگاه اطلاع رسانی والیبال 
ایران

محمد مهدی اژدری بازدید : 177 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

عمولاً هنگامى که توپ، پائين‌تر از ناحيهٔ کمر قرار مى‌گيرد و در حال نزديک شدن به زمين است، اين فن کارآئى بيشترى پيدا مى‌کند. همچنين وقتى که توپ در اثر يک ضربهٔ محکم با سرعت زياد هدايت مى‌شود، مى‌توان با اجراء تکنيک ساعد آن را به خوبى مهار کرده، سپس با وارد کردن نيروئى مناسب آن را به محل دلخواه ارسال نمود. 

نگاهى کوتاه به تاريخچهٔ اين فن روشنگر اين مطلب است که در آغاز پيدايش واليبال، توپ‌هائى که پائين‌تر از حد کمر بازيکنان قرار مى‌گرفت، با قسمت کف هر دو دست دريافت و ارسال مى‌گرديد. ولى چون چنين دريافتى معمولاً با مکث همراه بود و علاوه بر آن سرعت توپ باعث جدا شدن دست‌ها مى‌شد، اين شيوه دوام چندانى نيافت. سپس اهل فن روش ديگرى را ابداع کردند که موجب شد مکث توپ در داخل دست‌ها کاهش يابد، با اين روش توپ‌هائى که در سطح پائين‌بدن قرار داشت با پشت دست‌ها دريافت و ارسال مى‌شد. اما به مرور زمان و افزايش سرعت توپ اين روش نيز کارآئى خود را از دست داد، زيرا سرعت توپ دست‌هاى دريافت کننده را از يکديگر جدا مى‌کرد و در نتيجه مانع ارسال توپ به محل دلخواه مى‌گرديد. سرانجام ژاپنى‌ها فنى را ابداع کردند که توانست جوابگوى همه نارسائى‌هاى مورد نظر باشد و اين بود که فن ساعد در ميان علاقمندان به اين ورزش مرسوم گشت. 

 

آموزش فن ساعد

در اين بخش از تکنيک به‌دليل شباهت زياد آن با فن پنجه، سعى مى‌شود از شرح وضعيت‌هاى مشابه اين فنون صرف‌نظر شود و تا جاى امکان تنها به نکاتى توجه گردد که مخصوص فن ساعد باشد. بنابراين لازم است در هنگام تمرين فنون ساعد، تذکرات لازم در اين‌باره از سوى مربيان به فراگيران داده شود. براى يادگيرى اين فن بايد به اين موارد توجه شود:

- چهار انگشت دست عادت در داخل دست ديگر قرار داده مىشود، آنگاه شستها به هم نزديک شده و در امتداد هم وضعيت ساعد را به وجود مىآورند. (تصوير زير)



-سطح برخورد توپ با دست‌ها هر قدر بيشتر باشد، به همان اندازه ارسال توپ به هدف موردنظر از دقت بيشترى برخودار است.

- براى ايجاد سطح وسيع در ناحيهٔ ساعد، کافى است دستها را از ناحيه مچ بهطرف پائين بکشيد.

- در کليه حالات، ساعد و بازوى فراگير در امتداد يکديگر قرار دارند و هيچگاه دستها از ناحيهٔ مفصل آرنج خم نمىشوند (دستها کاملاً راست و کشيده هستند).

- در هنگام دريافت توپ، چنانچه فراگير شکم و شانههاى خود را به سمت داخل بکشد، شرايط آسانترى براى دريافت او بهوجود مىآيد.

- محل اصلى دريافت توپ کاملاً روى ساعد فراگير مىباشد، اين محل تقريباً به قطر دو انگشت بالاتر از مچ دستها است.

- بالاتنه هم به سمت جلو متمايل است و پشت فراگير کاملاً صاف و سر به سمت بالا قرار دارد
- فاصله پاها نسبت به هم اندکى بيش از اندازهٔ عرض شانهها مىباشد.
در دريافت و ارسال توپ در وضعيت روى سر، بالاتنه تقريباً عمود بر پاها مى‌باشد.


وضعيت استقرار پاها
به‌طور کلى با اتخاذ سه روش مى‌توان نسبت به دريافت و ارسال توپ با ساعد اقدام کرد. البته لازم به يادآورى است که اين شيوه‌ها براى اجراء فن پنجه نيز مناسب مى‌باشد. بديهى است فراگيران برحسب عادت خود (راست دست و چپ دست بودن) شيوه مناسب را اتخاذ مى‌کنند. اين روش‌ها عبارت است از:
- پاى چپ جلو و پاى راست عقب
- پاى راست جلو و پاى چپ عقب
- هر دو پا موازي.


۱.دريافت توپ با ساعد:

معمولاً توپ‌هائى که داراى سرعت هستند و در ناحيه کمر و پائين‌تر از آن قرار دارند با ساعد دريافت مى‌شوند. وقتى توپ در ميدان ديد فراگير قرار گرفت، دست‌ها در جهت مسير توپ در وضعيت آماده مى‌باشند. در واقع مرحله دريافت با توقف کوتاه توپ در دست‌ها همراه است که اين امر موجب کاهش سرعت توپ شده، در نتيجه به افزايش کنترل آن کمک مى‌کند. در اين حالت وزن، بيشتر روى پاى عقبى متمرکز مى‌شود و زواياى اهرم‌هاى بدن کم‌تر شده، مرکز ثقل به زمين نزديک‌تر مى‌گردد (تصوير زير)

۲. ارسال توپ با ساعد:

پس از دريافت توپ بلافاصله مرحله ارسال شروع مى‌شود. در اين مرحله فراگير در نظر دارد توپ دريافتى را به‌طرف هدف معين ارسال کند. معمولاً ارسال توپ با هدايت دست‌ها به سمت جلو انجام مى‌شود. لازم به ذکر است که هدايت دست‌ها پس از جدا شدن توپ از ساعد نيز ادامه داشته، تا حدامکان به‌دنبال توپ کشيده مى‌شود. انتقال وزن بدن از پاى عقب به پاى جلو در هدايت توپ به هدف موردنظر کمک قابل توجهى مى‌کند. در اين وضعيت برخلاف مرحله دريافت، زواياى اهرم‌هاى بدن بيشتر (بازتر) شده، مرکز ثقل بدن نيز به سمت بالا هدايت مى‌شود (تصوير زير).



اجراء ساعد

۱.اجراء ساعد در بالاى سر:
چنانچه بخواهيم توپ به‌صورت ساعد در بالاى سر دريافت و يا ارسال شود، بايد نکات زير مورد توجه قرار گيرد:
- در اين حالت بالاتنه تقريباً عمود بر اهرمهاى پا است.
- زاويهٔ دستها نسبت به بدن تقريباً ۹۰ درجه است.
- کليهٔ اصول دريافت و ارسال توپ نيز در اين حالت رعايت مىشود (تصوير زير).



۲. اجراء ساعد به سمت پشت:
در شرايط بازى اجراء اين فن نسبت به ساير فنون ساعد کم‌تر مشاهده مى‌شود. ولى چنانچه بخواهيم توپ به‌صورت ساعد به سمت پشت ارسال شود، لازم است نکات زير مورد توجه قرار گيرد:
- در اين حالت زاويهٔ بالاتنه نسبت به پاها بيش از ۹۰ درجه مىباشد.
- زاويهٔ دستها نيز نسبت به بدن از ۹۰ درجه بيشتر بوده، در حالات مختلف اين زاويهٔ گاهى به ۱۸۰ درجه مىرسد.
- دستها در مسير توپ هدايت مىشوند و ارسالکننده مىتواند از بالاى سر مسير حرکت توپ را مشاهده نمايد (تصوير زير).

محمد مهدی اژدری بازدید : 228 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

آشنایی با تکنیک های مقدماتی والیبال

آموزش ساعد + آموزش والیبال + آموزش پنجه +آموزش سرویس والیبال


فراگيران در دو گروه جداگانه در دو سوى تور مقابل يکديگر قرار مى‌گيرند. مربى از آنان مى‌خواهد ابتدا توپ را با ساعد دريافت کنند و سپس با فن پنجه آن را براى يار مقابل از روى تور ارسال نمايند. هر فراگيرى پس از انجام اين تمرين در حالت دو، به انتهاى صف گروه خود رفته، براى حرکت بعدى آماده مى‌شود. اجراء اين تمرين در تکرارهاى متوالى براى کسب مهارت بيشتر فراگيران ادامه مى‌يابد (تصوير زير).


فراگيران در حالى که در يک صف و در مقابل مربى ايستاده‌اند، سعى مى‌کنند توپى را که براى آنها پرتاب مى‌شود، با تکنيک ساعد به سمت هدف موردنظر (حلقهٔ بسکتبال) ارسال نمايند و سپس به ‌دنبال توپ رفته، آن را در سبد توپ‌ها قرار دهند (چنانچه در محل تمرين حلقهٔ بسکتبال وجود نداشت، مى‌توان با مشخص کردن يک هدف بر روى ديوار و يا با استفاده از حلقهٔ متحرک تمرين را انجام داد). فراگيران بايد پس از انجام تمرين به انتهاى صف رفته، براى حرکت بعد آماده شوند. براى تحرک بيشتر، مربى توپ را به نقاط مختلف زمين پرتاب مى‌کند تا فراگيران با سرعت بيشتر حرکت کرده، توپ را با فن ساعد به هدف مورد نظر ارسال نمايند (تصوير زير).

بدون توپ

فراگيران در داخل زمين واليبال قرار مى‌گيرند و در حالت ثابت وضعيت دست‌ها را همراه ساير اهرم‌هاى بدن به نمايش مى‌گذارند. آنگاه آموزگار يکايک فراگيران را کنترل و حرکات آنها را اصلاح مى‌کند. مى‌توان به فراگيران آموزش داد که با سه شماره سريعاً دست‌ها را در وضعيت ساعد قرار دهند (تصوير زير). شماره ۱. جلو آوردن دست‌ها، شماره ۲. قرار دادن يک دست در داخل دست ديگر، شماره ۳. نزديک کردن شست‌ها به هم.

- فراگيران به شکلى در زمين مستقر مى‌شوند که بتوانند بدون برخورد با يکديگر حرکات بدون توپ را انجام دهند. از فراگيران خواسته مى‌شود براى دريافت توپ فرضى به سمت جلو، عقب، راست و چپ حرکت کنند. در اين حالت نحوهٔ حرکت و وضعيت دست‌هاى آنان از سوى آموزگار کنترل و اصلاح مى‌شود (تصاوير زير)

با توپ

- تمرين يک نفره:

از فراگيران خواسته مى‌شود که هر کدام توپ خود را به هوا پرتاب کرده، سپس در وضعيت ساعد آن را دريافت نمايند (تصاوير زير).



اين تمرين با يک بار زمين خوردن توپ انجام مى‌شود. آنگاه از فراگيران خواسته مى‌شود که همين حرکت را در جهات مختلف انجام دهند. چنانچه حرکات موردنظر به‌وسيلهٔ فراگيران بدون اشکال صورت گرفت، از آنان خواسته مى‌شود که توپ را بدون برخورد با زمين به‌طور متوالى در وضعيت عمومى دريافت و ارسال نمايند (تصوير زير)



- تمرين دو نفره:

فراگيران دو به دو به فاصلهٔ تقريبى ۴ متر در مقابل يکديگر در داخل زمين مستقر مى‌شوند. در اين تمرين يکى از فراگيران مجرى و ديگرى به‌عنوان هدف با پرتاب کردن توپ بازيکن مقابل را در انجام تمرين کمک مى‌کند. پس از چندين بار تکرار و اصلاح حرکات جاى بازيکنان تعويض مى‌شود. در پايان تمرين بازيکن پرتاب کننده توپ، تغيير جا مى‌دهد و در اين حالت بازيکن دريافت کننده، توپ را به محل جديد ارسال مى‌کند (تصوير زير)


- تمرين سه نفره و گروهى:

تمرينات سه نفره و گروهى را که در مبحث فن پنجه ارائه شد با فن ساعد ترکيب کرده، از فراگيران مى‌خواهند که توپ‌ها را با دو ضربه (ساعد و پنجه) به بازيکن مقابل و... ارسال کنند. (تصوير زير)

آموزش ساعد  آموزش والیبال  آموزش تکنیک ساعد

نکات ايمنى

در اين تمرين بيشتر فشارها بر مفصل مچ پا و زانو و عضلات ران و... وارد مى‌شود. همچنين در اثر جابه‌جائى فراگيران که در اسرع وقت انجام مى‌گيرد، احتمال کشيدگى عضلات پا وجود دارد. بنابراين لازم است قبل از تمرين فنون خصوصاً نواحى مذکور کاملاً گرم شود.


- اغلب ديده مى‌شود که برخى از فراگيران در هنگام دريافت توپ با ساعد از جمع کردن برخى از انگشتان (انگشت نشانه) خوددارى مى‌کنند. اين امر خصوصاً در اين مقطع از آموزش احتمال آسيب‌ديدگى انگشت را فراهم مى‌سازد، که بايد تذکرات لازم در اين مورد، به فراگيران داده شود.


- سعى شود در هنگام (پنجه، ساعد و...) فراگيران در مقابل هم و در امتداد يکديگر قرار گيرند تا بتوانند حرکات يکديگر را زير نظر داشته باشند. از قرار دادن فراگيران در پشت سر هم جداً خوددارى شود زيرا در هنگام جابه‌جائى امکان برخورد شديد بين آنها وجود دارد.

محمد مهدی اژدری بازدید : 173 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

به هر یک از بازیکنان یک توپ بدهید.

۱- توپ را با یک دست زمین زده و به جلو حرکت کنید.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۲-به جلو خم شده و با دو دست توپ را به زمین زده و سپس تو را به صورت چپ و راست در زمین حرکت می دهیم.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۳-با هر ذو دست توپ را دریبل کرده و به عقب حرکت نمایید.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۴- توپ را به سمت چپ و راست حرکت دهید و به جلو بروید.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۵- پا پهلو توپ را به زمین زده و به جلو حرکت کنید.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۶- توپ را یرتاپ کرده پریده و توپ را در حال حرکت می گیریم .

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۷- توپ را پنجه زده و بعد از زمین خوردن در حالت پنجه نگه می داریم.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۸- توپ را بین بدن چرخش می دهیم.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۹- با یک دست توپ را به زمین زده و زانو ها را به شکل زیر قرار می دهیم . (هر دو زانو )

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۰- توپ را بین زانو ها قرار می دهیم و به چپ و راست و جلو و عقب می پریم .

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۱- در حالت وی انگلیسی قرار می گیریم و توپ را بین پاها قرار می دهیم.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۲-در وضعیت دمر خوابیده و پاها و دستها را از زمین جدا می کنیم.

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۳- توپ را از پشت ران ها به جلو پرتاپ می کنیم . مطابق شکل زیر

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۴- توپ را بین پاها و دستها قرار می دهیم و روی زمین چرخش می کنیم

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۵- توپ را بین پاها قرار می دهیم و سپس با یک پرش به هوا پرتاپ می کنیم و سپس در حالت ایستاده توپ را می گیریم .

والیبال, آموزش والیبال, بازی والیبال, ورزش والیبال

۱۶- توپ رابه جلو پرتاپ کرده و سپس به حالت پرس درامده و بعد توپ را می گیریم .

 

درباره ما
Profile Pic
والیبالیست های پاکدشت (آموزش های والیبال) این وبلاگ توسط محمد مهدی اژدری ایجاد شده تا شما عزیزان از آن لذت ببرید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 77
  • بازدید کلی : 17,078